Forum
SvaraWorkout uppbyggnad |
---|
Det har inkommit vissa synpunkter på workoutens uppbyggnad och jag kan inget annat än att hålla med om att de inte är optimala. Bakgrunden för hur de är designade idag är att de är skapade med de grundelement som vanligvis ett träningspass har. Uppvärmning, intervaller och nedvarvning. Vi har använt oss av de standard element från Zwift workout builder som dessa 3 delar innefattar. För att börja med uppvärmningen så sätter man längd samt starteffekt i % av FTP och sluteffekt i % av FTP vilket ger en linjär stegning. När det gäller intervallerna så måste man ha lika många lugna intervaller som hårda vilket resulterar i att man måste börja eller avsluta med en lugn intervall. Vi har valt att lägga den först då efter uppvärmningen så kan det vara skönt att slå av lite innan en hård intervall startar. Avslutningsvis kommer nedrullningen som fungerar precis som en spegelvänd uppvärmning. Mina egna reflektioner om vad som kan förbättras är en mer dynamisk uppvärmning med några markanta pulshöjningar. Tycker heller inte om detta med att börja varje intervall med en vila men för att lösa detta kan man inte använda sig av det intervall element som finns i Zwift och det blir mycket manuallt arbete att tex bygga upp ett 3x 8st 40/20 intervallpass. Tycker även att nedrullningen inte ska ha en fast watt då efter en hård intervall vill man bara få runt vevpartiet och inte behöva ta i. Kom gärna med synpunkter så ser vi ifall vi kan ändra på något, kan säkerligen dock inte tillgodose allas önskemål och det är organisatörerna som har den slutgiltliga bestämmande rätten. Jonas Malmgren 18 nov 2020 |
Svar (7 st) |
---|
Min uppfattning är att uppvärmningen i sig är okej, men hade velat ha 1-2 lugna minuter mellan uppvärmning och intervaller som sen körs 40/20 istället för 20/40. Vad gäller nedrull hade den gärna fått vara utan krav på effekt så man själv kan hitta en lagom pace.. |
Jag hade med önskat att den aktiva vilan mellan intervallerna var kravlös samt som Torben skriver nedvarvningen |
Tackar ödmjukast för den feedback som inkommit. Fokus blir på att förändra uppvärmning och nedrull. Det kommer inte bli någon förändring av den aktiva vilan mellan intervallerna eller vilan mellan flera set. Detta pga två anledningar. Tekniskt så går det inte att göra intervaller med kravlös aktiv vila i Zwift workout builder. Sedan så är det också en del av det träningsprogram vi följer att vi ska ligga på en viss ansträningsnivå mellan intervallerna. Vi håller just nu på att testa och utvärdera hur vi går vidare och först när vi är nöjda så kommer vi publicera nya filer. Då vi är medvetna om att det kan vara en komplicerad process att lägga in nya filer så kommer vi göra så ifall man inte läsa in nya filer så går det lika bra med de gamla då de nya intervallerna ligger i fas med de gamla. |
Det låter bra Jonas! Tycker ni gör ett grymt jobb med de förutsättningar ni har, fortsätt så 😃 |
Toppen! Tack för stort engagemang, bra blir ännu bättre 😊 👌 |
Grymt Jonas! Uppskattar hur ni alla fixar för oss! |
Bra jobbat! |