Forum
SvaraEveresting badge |
---|
Fick en liten galen ide om att försöka erövra Zwift Everesting badge och varför då inte göra det tillsammans med andra BVR cycklister. Idén bygger på att vi först kör Watopia Quatch Quest och därefter så kör vi ner för Alpe du Zwift för att sedan vända om och göra ytterligare 7 klättringar uppför Alpe du Zwift. Totalt blir det 8942 höjdmeter och 217km. Vi skapar en meetup för detta event där bara vi själva är synliga men till skillnad från träningspassen så kör vi utan funktionen "stay together" så alla gör det i sin egen takt. Föreslår att vi gör detta i mellandagarna. Någon som är intresserad av hänga med på denna galna idé?
Jonas Malmgren 7 nov 2020 |
Svar (8 st) |
---|
Givet😀! Om det blir en dag man inte är iväg 😀 (men i rådande tider så blir det nog första julen på hemmaplan så oddsen är goda att det funkar) Kul!! (i teorin i alla fall😅) |
Finns en stor fördel i att göra en everesting virtuellt då det ger möjlighet till att pausa när man kör utför. När jag kör nerför Alpe du Zwift i supertuck position dvs sitta på ramen så tar det mig 11min. Under denna tid kan man kliva av cykeln och få en effektiv paus. Totalt sett blir det över 1h paus under en everesting. |
Vilket underbart intresse det var för denna utmaning! :) Vet dock att där är flera som är sugna men tiger om det. Rickard S, Anders N, Jalle mfl. Skapat en matris över hur många minuter det tar uppför Alpe du Zwift för att kunna estimera hur lång tid denna utmaning kommer ta, 2 w/kg 93 min 2,1 w/kg 89 min 2,2 w/kg 85 min 2,3 w/kg 81 min 2,4 w/kg 78 min 2,5 w/kg 74 min 2,6 w/kg 72 min 2,7 w/kg 69 min 2,8 w/kg 66 min 2,9 w/kg 64 min 3 w/kg 62 min 3,1 w/kg 60 min 3,2 w/kg 58 min 3,3 w/kg 56 min 3,4 w/kg 55 min 3,5 w/kg 53 min 3,6 w/kg 52 min 3,7 w/kg 50 min 3,8 w/kg 49 min 3,9 w/kg 48 min 4 w/kg 47 min Ett exempel, fram till backen i 2w/kg blir 80min uppför Alpe du Zwift 8ggr på 3,1w/kg 480min och nerför Alpe du Zwift 7ggr i supertuck position 11min. Summa summarum 637 min dvs 10h 37 min. Visst låter det roligt? :) |
Det låter galet kul, är det inte lika bra att göra det två gånger. 🤢. Självklart är jag på, kanske roligare att se lite annat folk och att de ser oss. En hel dag utan någon annan att titta på kan nog bli aningens långtråkigt, även om det är Zwift.😀 |
Låter riktigt skoj! Anders förslag anser jag beror lite på på hur många man är. Desto fler man är i meetup ju lättare blir det att hitta någon som man kan hålla samma tempo som. Men om man är för få i meetup tror jag att det blir tråkigt att ligga själv och trycka. Då är det bättre att ha andra cyklister runt omkring sig för att hålla uppe motivationen. Men bra initiativ Jonas! :) |
Härligt att vi fick lite fart i tråden igen! Håller med er båda i era resonemang, vi kan hålla det öppet tills vi vet hur många vi blir och ta ställning därefter. Har däremot läst på om hur “Meetup-Only View” fungerar. Det är bara för de som deltar i ett meetup övriga cyklister döljs. Däremot är de som är med i ett meetup synliga för de som inte är med. |
Kul med äventyr Jonas, men som tur är jobbar jag 27/12 annars hade det kanske blivit en dag på hojen! Fundera bara på om du nöjer dig med ”Everest badgen” i zwift eller om du samtidigt vill köra en virtuell everesting. För badgen i zwift ska du ”bara” samla ihop höjmeterna på en aktivitet. För en vEveresting finns det en del regler exempelvis att all klättring måste ske i samma backe (både upp och ner), trainer difficulty på 100% och direktdriven trainer. Läs mer om zEveresting på https://everesting.cc/virtual-everesting-rules/ |
Synd att du inte kan hänga på Rickard, känns annars som ett evenemang som är som klippt och skuret för dig. :) Såg även att Anton hade kommenterat det här med trainer difficulty så tänker klargöra lite kort vad som gäller. För att få Everested badgen från Zwift så räcker det med en aktivitet där man samlar ihop minst 8848 höjdmeter. Vill man däremot göra en ”officiell” everesting och få lov att publicera sitt namn på everesting.cc så måste trainer difficulty vara satt till 100% och höjdmetrarna vara samlade ifrån en och samma backe. Således blir det ca. 8,5 klättringar uppför Alpe du Zwift |