Forum
SvaraTekniska utmaningar |
---|
Under premiären så fick jag inte upp någon kadens. Körde på lättaste växeln, nedförsbacke -3% med bara 55 i kadens. Trainern gav ett sådant motstånd att jag inte kunde få upp den trots allt. Körde med ERG mode på. Till slut så gick kadensen ner till 0 och då slogs ERG mode temporärt av och jag kunde få upp kadensen igen fram tills den automatiskt slogs på igen. Inte ens när passet var slut och vi skulle rulla av kunde jag få upp kadensen. Kör med Elite Direto XR med bluetooth koppling till en iPad.
Jonas Malmgren 7 okt 2020 |
Svar (38 st) |
---|
Jag upplevde inga problem alls, sitter med en Tacx Neo. Satte medvetet lägre ftp på detta passet då jag egentligen skulle haft vilodag enligt planen. Men tyckte det gick strålande. Hade däremot önskar att få lagt meetup typ 10 minuter innan start. Bra jobbat av er 👍 |
Jag hade problem uppför som var likadana som Jonas nedför men bara i sista två intervallerna. Jag upp i ettans växel och tryckte vad jag kunde men fick inte upp kadensen nämnvärt, typ 4-600w och lossnade inte. Kör också direto XR - till apple tv - ERGmode Hade ställt "verklighetskänslan" på ca 1/3 för att inte behöva växla hela tiden... |
Kör du i ERG mode ska du inte behöva växla, utan då anpassar sig trainern till det watt värde som är inställt på just den intervallen oavsett vilken kadens du håller. Trainer difficulty funkar endast om ERG mode är urkopplat. |
Jag hade problem med att jag inte kunde koppla in ERG mode, rutan dök aldrig upp... först efter att jag hade tagit bort Zwift från min iPad och sen installerat den igen fungerade den felfritt. Kör elite suito kopplat mot iPad |
Precis som Anton säger ingen växling behövs i erg. Mode. |
Jag hade problem med att få kontakt med min Apple TV. Fick den tillslut att hitta min trainer och mitt pulsband. Upptäckte då att jag inte hade någon join event att klicka på men det kanske man inte skulle ha heller. Började då om igen och då tappade den kontakten igen och bara snurrade. Jag bytte då till min lilla Ipad istället och då funkade det. Ni som kör med Apple TV har ni nätverkskabel i? Kör ni via Bluetooth eller Companion (man kan ju välja att klicka i det🤔). |
Karolina, jag kör via apple tv trådlöst samt kopplar trainer och pulsband med BT - tänk på att apple Tv bara kan ta 2 BT kanaler om du har fler uppkopplade.. |
Då kör du som jag. Har bara två enheter uppkopplade. Funderar på vad det är som gör att det är så ostabilt ibland. Kan det vara att det är andra devices i rummet som stör🤔 |
Det fungerade bra för mig, jag kör Wahoo kickr mot Mac dator och Erg mode 😀 |
Kör med Wahoo Kickr Snap mot iphone, BT inkl pulsmätare. Funkar bra. Saknar dock en kadenssensor BT, har beställt men fastnat i frakten i Holland tillsvidare. |
Igår funkade det bra för mig. Gjorde inget annorlunda. Tror att mina problem senast berodde på svajjigt nät. Jag märkte dock att de wattal jag skulle köra på igår var alldeles för låga. Ställde upp det till 110%men det gick fortfarande lätt vilket är konstigt då jag är heeeeelt slut om jag kör på motsvarande wattal i tävling. Någon som vet vad det kan bero på? Upptäckte också att jag inte kunde överstiga 110%. Innebär det att jag måste göra ett nytt FTP och helst då prestera betydligt bättre där en senast eller kan man komma förbi det på annat sätt? |
Du kan ändra ditt FTP värde där du väljer själva passet, längst ner till höger kan du själv skriva in vilket FTP du vill köra passet efter |
Kul Karolina, den justeringen du gör till 110% den går inte högre samma nedåt så går den bara 10% ner! Det är så man kan göra lite justeringar efter dagsform. Du prova dig fram och ändra wattalen manuellt i inställningar under Zwift menyn där du ändrar namn och vikt mm. På tal om vikt så är det väldigt noga att man skriver rätt där med (även om man önskar man vore lite slankare ibland) Vi får inte glömma att kolla vad passet ska ge oss. Vi följer en träningsplan som bygger på en viss tids upplägg. Så justera dig fram till vad som passar dig bäst för det pass vi kör. Det kan ta ett par körningar innan man hittar rätt. |
Tack för input! Jag har ett väldigt lågt FTP så jag hamnade på 205w😂! Fick upp det till 225 med höjningen. Ja det där med vikten är ju självklart att man anger rätt.. Har märkt att jag allt som oftast är 10-18kg tyngre än mina motståndare på tävling med mina 64-66kg😅. Många mellena 48-50kg😅. |
Man kan tjuvkika lite på sina resultat på Strava efter körningen då menar jag vart du ligger i workout-kurvan så man inte ligger och kör på threshold eller anarobisk nivå när man ska ligga på tempo. Det kan ge lite indikationer på hur inställningarna är. Det är givetvis upp till var och en vad man vill ha ut av träningen förstås! Men jag ser verkligen fram emot vad detta träningsupplägg kan ge mig. |
Och vill man nörda ner sig helt i siffror och staplar så finns golden cheetah som gratis program... |
Ja det Mikael skriver är viktigt. Gårdagens pass var zon 4 med låg kadens i 10 minuter. Om din zon 4 är där så ska du köra där. Alla pass ska inte sluta med total nedbrytning och total utmattning. Jag hade också en hel del kvar och det är ok. Strukturen på passen har Rickard tagit fram till oss och är viktig att följa om man tror på upplägget, annars blir det inte som tänkt. Men kolla var du hamnar i jämförelse med passbeskrivningen. Exempelvis 90% av din FTP. Det är ju klart lämpligt att utgå från FTP test från samma utrustning som du sedan tränar på. Är det så att man vill gå på djupet i analys så finns Rickard tillgänglig via telefon för coachande samtal till BVR cyklister. På en halvtimme hinner man reda ut mycket till en kostnad av 400kr, kan rekommenderas! |
I ett pass som baseras på rena watt kopplat till ftp kan jag inte se att vikten är en faktor. Vi håller ju ihop i gruppen oavsett w/kg. |
Det kan du ha rätt i Jonas! Inte dessa körningar 👍. |
Nu har jag letat länge, behöver nog lite hjälp. Var hittar jag workout filerna? Hittade meetup igår men fick köra banan utan erg-mode. Ganska svettigt men noterade en kraftig ökning av FTP ;) |
Det är inga djuplodande filer Anders men de ligger i dina inställningar när du ska editera ditt pass i Strava så står där ”type” där kan du välja om det är workout eller race! Sätt den på workout och stäng. Sedan scrollar du bara ner i botten på ditt pass där finns träningsstaplarna. Om du trycker på dem så får du lite info. |
Workoutfilerna som Anders Thorssell frågar efter finns i Svenskalag/ ecykling/ Home/ dokument. |
😂👍 jag missförstod frågan! Vi har tagit det per tel så det är löst! |
Lite kompletterande information Direto XR då en del hört av sig till mig med frågor... Jag är inte särskilt kunnig på ämnet men har ställt frågor till Direto och delger vad de återkommit med. Fråga: ERG-mode ligger inte på stadig effekt (watt) i intervallerna – fluktuerar för mycket Svar: About power fluctuation: Consider that Direto XR is very precise, and it sends power data 24 times for every pedal turn, so if you don't have a good uniformity of pedaling, power won't be stable (exactly due to its precision). If you have a power meter, you will see the same power fluctuations. The software will try to match the target value with the value the Direto XR is sending, modifying continuously the resistance. It's not an issue, it's simply the consequence of its precision. To do a good training in erg mode, you have to keep a "smooth" cadence and try to have a good uniformity of pedaling. Eventually you have the possibility to reduce the power fluctuation by increasing the Power Smoothing of the trainer (on My E-Training from settings) By increasing the power smoothing the trainer will send out a more averaged power so it will be less fluctuating Here more details: The power oscillations - https://elitesrl.zendesk.com/hc/en-us/articles/360013901839-The-power-oscillations-?source=search Fråga: I ERG-mode har trainern låst sig på högt motstånd så att man knappt kunnat trampa. (Mitt har inte strulat på ett tag i detta avseende så det kan vara nedanstående som hjälpte) Please try the following: Update My E-Training app on your smartphone/tablet or install it From Training go to Level mode Clic on Start and pedal for 1-2 minutes and then check all again |
Bra där Torben! Förklarar en del. Kör Direto XR och hade också problem med att ERG mode inte dök upp som alternativ att välja. Ny set-up och omstart gjorde att det blev bra. Tack för info👍 |
Vis av erfarenhet 🤫 så kan utebliven ergmode också ha att göra med att man glömt "ansluta" trainern till controllable...😉😁 |
Been there...😉😅 |
Vet med mig om att det är flera som kör på Direto XR och upplever samma problem som jag gör. Kan glädja er med att det idag släppts en ny uppgradering av mjukvaran som ska lösa just dessa problem. Ladda hem Elite Upgrado appen och uppdatera till version 73. Har själv gjort detta nu men inte hunnit med och testa. |
Tack för tips @jonas! Min fungerade perfekt igår men ska göra uppdateringen. |
På förekommen anledning vill jag bara tipsa er alla om vara noga med kalibreringar, följ instruktioner från tillverkaren och/eller zwift (resultaten kan skilja beroende på vad ni väljer). Dubbelkör gärna med annan effektmätare om möjligt (smidigt att använda analysverktyget på zwiftpower sen). Eftersom jag själv missat att göra rätt så var den härliga höstutvecklingen i den virtuella världen tillsynes mest bara virtuell... Ride on alla!! |
Jag kan instämma i det Torben skriver! Min trainer diffade med en del i jämförelse med effektmätaren på cykeln. Nu ligger trainern 10w under min mätare i vevarmen. Har kollat lite forum för Elite Suito ägare och normalfallet verkar vara att suiton ligger ungefär 10w under mätare i vevparti. |
Har du dubbelsidig mätning på ditt vevparti Anton? Jag har enkelsidig och både på min nya trainer (Elite Suito) och min gamla (Tacx flow) så visar trainern mer. I det första fallet diff på ca 13% och numera ca 7%. Kanske är man så mycket starkare i högerbenet. Ni som har dubbelsidig mätning, hur mycket brukar er skillnad vara mellan sidorna? Nån som har ett par wattpedaler att låna ut ett par dagar så att man kan testa lite? Torben, ingen träning är bortkastad! |
Jag har enkelsidig mätning i vevarm (stages). Innan jag kalibrerade min trainer via elites app så var min precis som din men nu då det omvända drygt nog... kalibrerade även stages mätaren via dennes app. Men bara att träna hårdare antar jag |
Vi har 4st vevarmsbaserade effektmätare, varav tre regelbundet körs ihop med en Elite Drivo 2. Samtliga vevarmsbaserade effektmätare mäter högre än Smarttrainern. Min dubbelsidiga mätare visar exakt samma siffror som min enkelsidiga. Har man en smarttrainer som läser högre siffror än sin vev/pedalbaserade effektmätare bör man utgå från att siffrorna på sin smarttrainer är felaktiga. Att siffrorna är lägre på en smarttrainer är helt rimligt eftersom effekten mäts i navet efter drivlinans effektförluster. |
Det du skriver Magnus låter helt rimligt. Men att utgå från att den visar fel känns knepigt. Jag kan bara inte förstå vad man mer ska göra än att kalibrera enligt konstens alla regler. Med tillverkarens app går det att kalibrera. Det verkar vara ett känt fel att inte kunna kalibrera Elite-trainers genom Zwift. Vevarmen kalibrerar jag genom garmindatorn. Finns det andra sätt? |
Hur ofta kalibrerar ni era trainrar? Min stages vevarm frågar efter kalibrering varje gång så den brukar jag köra igenom. Men är ju lite meckigare med trainern. Som det är nu har jag gjort det då och då. Men behöver det göras mer frekvent? |
Jag har kalibrerat min trainer med ett par tre veckors mellanrum. Vevarmen mer sällan. Gjorde en intressant upptäckt i eftermiddags. Gjorde dubbelrecording på två direkt på varandra följda aktiviteter. Den ena väldigt lugn 30-minutersrunda och den andra ett crit city race. På den första skilde det under 1% mellan trainer och vevarm. På racet skilde det över 10%. Svårt att se någon annan förklaring än att jag trycker ca 5% mer på höger ben än vänster när det ska till mer kraft, vilket *2 blir 10%. Har förstått efter lite googling att det inte är superovanligt. Speciellt som det var samma sak med min gamla trainer och samma vevarm. Elite skall ju vara kända för en precis mätning. Återstår att testa min vevarm på fler trainers eller testa min trainer med en dubbelsidig kraftmätning. Kul kul cykeljul. |
Några av oss har pratat kring kalibrering effekt etc avseende Elite Direto XR & Suito Jag har mejlat med dem och fått nedanstående som svar, kan vara av intresse för fler då det är ett antal som har Elite trainers... Som förtydligande kan sägas att det är appen MyEtraining som syftas till vad gäller kalibreringen och om ni går in på settings i den kan ni ställa in "Circumference" samt "Power smoothing" som nämns... Från Elite: At the following links you can find how to calibrate Direto XR and Suito: https://elitesrl.zendesk.com/hc/en-us/articles/360011946873-Calibration-procedure-of-the-internal-power-sensor-on-Drivo-Drivo2-Direto-DiretoX-Direto-XR-Kura-Windows-macOS-?source=search ( Windows - macOS ) or https://elitesrl.zendesk.com/hc/en-us/articles/115005299065-Calibration-procedure-of-the-internal-power-sensor-on-Drivo-Drivo2-Direto-Direto-X-Direto-XR-Kura-Android-iOS-?source=search ( Android-iOS ) Calibration must be done after a 10 minute of warm up of the trainer, it cannot be done after a training but always before a training and always after a warm up (10 minutes of free ride at 20-25 kph) To calibrate the trainer so you need to: Do a warm up of the trainer Start the calibration process Do a sprint and accelearate to overpass the target speed and continue to speed up till a stop pedaling message appears On My E-Training you need to set the real wheel circumference of your bike If you are not sure of the measure I suggest to measure it: Measure wheel circumference Power Smoothing is a function that permits to decide how much to smooth the power output data from the trainer There are 10 different level of smoothness: 1: the power output is every single pedaling 10: the power output is the average value of the last 10 pedalings As high as you set the power smoothing as stable will be the power output on every software. |