Forum
SvaraVilken smart trainer ska man köpa? |
---|
Drar igång en tråd om vilken smart trainer som är det klokaste valet. Vad har ni för erfarenheter från eget användande? Jag själv använde en Taxc Neo under ett år och var egentligen väldigt nöjd med den. Det var första generationen så det har säkert hänt en del sedan dess. Jag gillade att det fanns en viss flex i sidled, cykeln var inte helt stiff. Relativt låg ljudnivå tror jag är riktigt viktigt så man kan köra en sen kväll när barnen lagt sig utan att väcka vare sig dem eller grannarna. Jag tror på en med så kallad direkt drivning, man tar av sitt bakhjul och hänger cykeln på trainern som har en fast kassett. Vad har ni för erfarenheter och tips? Anders Nordlund 2 sep 2020 |
Svar (4 st) |
---|
Har också Taxc Neo, jättebra! Hade en Bushido innan som var ok men slirade mot motståndsrullen en hel del. Men ska man köra race så se till att trainern är godkänd för det. Tror inte alla trainers är det. |
Min första Smart Trainer var en Wahoo Kickr (Gen1) som jag köpte 2015, sålde den i somras. Den var riktigt bra, bra cykelkänsla, relativt tyst(de nya generationerna skall vara betydligt tystare), den saknade kadensmätning så man behövde en separat kadensmätare(de nyare generationerna har detta inbyggt). Jag kan varmt rekommendera Wahoo Kikcr, den var väldigt tillförlitlig inget strul med anslutning till olika appar, jag körde mest Zwift och Trainerroad. Jag har nu köpt en Smartbike istället, en Stages Bike 20(SB20). Det är ett betydligt dyrare alternativ men det har sina fördelar, extremt tyst, mkt enkelt att justera cykeln för olika användare, mycket stabil, en fröjd att köra spurtintervaller. Återstår att se hur den fungerar att tävla på i Zwift. Cykeln är inte helt perfekt ännu, har haft lite strul med anslutning till Zwift och Trainerroad och motståndet är lite "svajigt" inget man egentligen känner av men lite irriterande. Förmodligen så kommer detta att bli bättre med kommande mjukvaruuppdateringar. De smartbikes som jag övervägde var: Wahoo Kickr Bike ~40 000:- +Simulerar stigningar och nedförsbackar +Bäst växelreglage -Dyrast -Verkar ganska ostabil -Har ett övre ramrör som riskerar att ta i insidan på låren Wattbike Atom, slutsåld? annars 23 000:- +Är den som funnits längst på marknaden och barnsjukdommar borde vara åtgärdade +Billigast -Kan inte simulera nedförsbacke med inbyggd motor -Sämst mätnoggrannhet för watt Tacx Neo ~31 000:- +Har en inbyggd display +Simulerar ojämnt underlag såsom kullersten -Har ett övre ramrör som riskerar att ta i insidan på låren Stages Bike 20 ~34 000:- +Mest beprövade grundkonstruktion då den delar plattform med spinningcyklar som Stages har sålt flera tusen av -Har lite barnsjukdomar såsom uppkopplingsproblem mot appar, se kommentar ovan Det är egentligen svårt att motivera prisskillnaden mellan en smartbike och en bra trainer så smartast för de allra flesta är att satsa på en smarttrainer, instegsmodellerna börjar på ca 5000:- och de mest avancerade kostar ca 13 000:-. Jag har läst mycket tester och tittat på mycket recensioner på Youtube så jag anser mig själv vara ganska påläst vad gäller olika trainers och smart bikes. Min slutsats är att man i princip får vad man betalar för, men att man idag får en riktigt hysad trainer redan på instegsninvån, här är en länk till en mycket bra sammanställning över trainers i olika prisnivåer: https://www.dcrainmaker.com/2019/10/the-smart-trainer-recommendations-guide-winter-2019-2020.html Man får en bra trainer från ca 5000:- om man inte har tur att hitta en begagnad,som exempel, jag sålde min för 3500:- och det var inget fel på den. Men man får nog vara på hugget då COVID har ökat intresset för trainers. |
Vilken bra vägledning du la upp Mikael, tack för det! Om det inte vore nog har det precis släppts en köpguiden på zwiftinsides hemsida. Typ 90 olika modeller med recensioner. Det blir väl lätt att välja, hihi. Hoppas det kan glädja någon som vill nörda ner sig. https://zwiftinsider.com/smart-trainers/ |
Idag beställde jag en Elite Direto XR återstår och se hur bra den är. Köpte den på XXL för 7499kr ifall någon annan är intresserad. https://www.xxl.se/elite-direto-xr-interactiv-smart-trainer-cykeltrainer-svart/p/1177926_1_style |